Pedagogisch Beleid

SKOV heeft haar pedagogisch beleid vastgelegd in een pedagogisch beleidsplan. In een apart fotoboek wordt het pedagogisch beleid op beeldende wijze weergegeven.

Onze invalshoek is het spelende kind. Wij hebben dit gekozen omdat spel voor kinderen niet zo maar ontspanning is, maar hun benadering van het leven, waar ze enorm veel van leren. Wij beschouwen spelen dan ook als het fundament van de ontwikkeling van een kind. In ons pedagogisch beleid sluiten wij aan bij de nieuwste inzichten over goede en verantwoorde kinderopvang. Wij zorgen er voortdurend voor om aan alle wet- en regelgeving te voldoen.

Basisdoelen

In onze opvang werken wij met vier basisdoelen. Dit zijn:

  • het bieden van emotionele veiligheid in een gezonde en veilige omgeving;
  • gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competentie;
  • gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competentie;
  • het eigen maken van waarden en normen en de cultuur van onze samenleving.

De Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK)

De kwaliteitseisen voor de kinderopvang zijn sinds 1 januari 2018 vastgelegd in de Wet IKK. De SKOV heeft op pedagogisch gebied, onder andere, gezorgd voor implementatie van:

  • Aan ieder kind is een mentor toegewezen. Zij volgt de ontwikkeling van het kind, is het eerste aanspreekpunt voor ouders en in de BSO ook voor het kind.
  • Pedagogisch medewerkers volgen structureel de ontwikkeling van elk kind. Wij gebruiken hiervoor ons eigen kindvolgsysteem.
  • Wij zorgen voor een goede overdracht naar school.
  • Aan elke nuljarige worden twee vaste pedagogisch medewerkers toegewezen.
  • De pauzetijden van het personeel en afwijkingen van de BKR zijn vastgelegd.
  • Alle pedagogisch medewerkers worden gecoacht, zowel per groep als individueel. De SKOV heeft hiervoor zowel een pedagogisch coach in dienst als een coördinator kwaliteit en pedagogisch beleid.

.